Portfolio Site Yannick Seyeux

BugBuster

BugBuster is een bordspel gemaakt als toelatingsopdracht voor GameDesign HKU.

De opdracht:
Bedenk een spel waarin jijzelf en de opleiding Game Design de onderwerpen zijn.
De spelregels moeten snel te begrijpen zijn. Werk dit concept uit zodat het spel daadwerkelijk gespeeld kan worden door de toelatingscommissie.
Het mag een bordspel of een digitaal spel zijn.
Zorg dat er bij het spel een handleiding aanwezig is van maximaal een getypt A4-tje

Het eerste wat moest gebeuren was het bedenken van een thema: Game Design en mijzelf als onderwerpen. Ik bedacht me dat je bij de opleiding vanzelfsprekend games zou maken, maar bij het maken van games zal je altijd wel te maken krijgen met een aantal bugs binnen de games die eruit gehaald moeten worden om het spel speelbaar te houden.
Bugs zijn altijd een van de grootste vijanden van een groep die een game maakt, dus leek het mij leuk om dat te visualiseren in een bordspel.

Het thema stond klaar: een bordspel waarbij een groep spelers van 1 t/m 4 spelers het opneemt tegen een grote bug binnen het spel. Er is geen competitie binnen de spelers behalve wie als eerst de bug kan verslaan, jouw enige vijand als speler is de bug die iedereen van zich weg wilt hebben. Ik vond het belangrijk om een spel te bedenken waar spelers niet direct tegen elkaar moesten vechten, sinds bij het maken van een echt spel een team juist goed moet samenwerken.

Visueel ziet het bordspel eruit als een computer chip, om aan te geven dat de bug in de computer is. De bug moest er vreemd uit zien, al seen sort irritant klein wezen dat alleen maar dingen kapot wilt maken. De speelpionnen zijn studenten waaruit de spelers kunnen kiezen. Verder zijn de speelkaaten gebasseerd op micro SD cards.